Het kan altijd beter

De beste leiders ter wereld zijn getalenteerd en vastberaden. Daarnaast hebben ze nog een belangrijke kwaliteit: ze weten dat het altijd beter kan. Niet zelden nemen ze hiervoor een coach in de arm. Ceo's als Steve Jobs, Eric Schmidt en Bill Gates hadden allemaal een coach om hen te helpen nog beter te worden.

 

Een goede coach kan je op drie vlakken verder helpen:


1. Een goede coach ziet dingen die je zelf niet ziet

Je coach heeft een ander perspectief op dingen dan jijzelf. Zo kan hij dingen ontdekken aan een situatie die jij niet ziet. Dat kan lichaamstaal zijn, een bepaalde reactie of de invloed die jij op anderen hebt, je coach staat verder van de situatie af en kan daarom objectiever oordelen. Dat geldt ook voor het emotionele aspect van een situatie. Waarschijnlijk heb jij een aantal manieren om te reageren op iets of om een situatie te benaderen. Dat is normaal gedrag voor jou, dus je 'ziet' het ook niet meer.


2. Een goede coach zegt dingen die jij niet kan zeggen

Coaches worden vaak ingehuurd bij teams die niet goed presteren. Soms gaat het zo slecht dat hun manager het eigenlijk al op wil geven en met een ander team opnieuw wil beginnen. Wat je binnen dat soort teams vaak ziet, zijn onopgeloste conflicten. Soms te wijten aan onderlinge relaties of machtspelletjes. Als werknemer - en onderdeel van het team - is het lastig om dit op tafel te gooien. Een coach kan dit soort zaken op een neutrale manier aankaarten en het eropvolgende gesprek begeleiden met als resultaat dat de productiviteit omhoog schiet.


3. Een goede coach weet dingen die jij niet weet

Ervaren coaches hebben met veel verschillende soorten mensen gewerkt in verschillende situaties. Zij weten wat over het algemeen wel en niet werkt. Ze kunnen je geen succes garanderen of voorkomen dat je fouten maakt, maar ze kunnen je wel behoeden voor de fouten die anderen al hebben gemaakt. 

Veel mensen verwachten dat coaches goede raadgevers zijn. Maar de beste coaches zijn juist degenen die geen advies geven, maar die hun ervaringen met meerdere klanten met je delen. Op basis van meer informatie kun je beter onderbouwde keuzes maken.

 

Bron: MT

Terug naar overzicht
Bel mij button arrow
  • 20 jaar professionele ervaring
  • Pragmatische aanpak
  • Gespecialiseerd in MKB
  • Resultaatgericht
Vrijblijvend kennis maken buttonarrow